4

6 הטיפים לאיכות חיים טובה יותר בגיל הזהב ובזקנה

 

רבים מאיתנו שואלים את עצמם איך ניתן להבטיח בעוד מועד שאיכות החיים שלנו ושל יקירנו בגיל הזנקה תהיה טובה יותר ובדרך כלל מוצאים פתרונות

חלקיים בביטוחים סיעודיים כאלה ואחרים המאפשרים לנו רוגע מסוים בלבד. חשוב לדעת שלצד ההיערכות הביטוחית כדאי להכין גם את מצבנו הפיזי, מנטלי,

קוגניטיבי, חברתי כדי להבטיח שיפור באיכות חיים. להל"ן מספר עצות שעשויות לסייע:

1. תזונה נאותה.

תזונה נאותה, בעיקר בגיל המבוגר, מסייעת לשמירה על הבריאות ולהפחתת היווצרות מחלות כרוניות, תורמת לחיוניות בפעילות היומיומית, לאנרגיה ולמצב

הרוח ועוזרת לשמירה על העצמאות התפקודית.

אכלו מגוון. צמצמו את צריכת השומן. המעיטו בשומן רווי ושומן טראנס. המעיטו במזון מעובד ואזנו בין צריכת הקלוריות ממקור המזון לבין שריפת הקלוריות באמצעות פעילות גופנית, כדי לשמור על משקל בריא.

2. פעילות גופנית

פעילות גופנית בגיל המבוגר חיונית להזדקנות בריאה ותורמת לשמירה על הבריאות, לשיפור התפקוד היומיומי ולעצמאותפעילות גופנית סדירה. גם לאנשים

זקנים שלא עסקו בפעילות גופנית כל חייהם מומלץ להתחיל להיות פעילים בגיל הזִקנה. ניתן להתאים את הפעילות הגופנית כך שתהיה בטוחה גם עבור

אנשים עם מחלה כרונית או מוגבלות.

פעילות גופנית סדירה בגיל המבוגר מסייעת למנוע או לצמצם בעיות בריאותיות שעלולות להתפתח בגילאים אלה ולשפר את התפקוד.

גם פעילות גופנית מועטה , עדיפה על העדר פעילות. תועלות הבריאות שלך יגדלו עם הגברת הפעילות הגופנית.  ( מתוך אתר משרד הבריאות ).

3. שמירה על יכולת הזיכרון

ידוע שפגיעה בזיכרון אופיינית לגיל המבוגר ויכולת הזיכרון נחלשת עם הגיל, מורידה את איכות החיים וגם מקשה בחיי היום יום ( וזאת עוד לפני שדיברנו על

המחלות המזוהות עם הירידה בזיכרון ) . בשונה מהדעה הרווחת שתופעת השכחה והיכולת לזכור היורדת במשך השנים לא ניתנת לשיפור ושימור, ישנן שיטות

וטכניקות שונות אשר עוזרות לארגן את המחשבות ולזכור טוב יותר וזאת בעיקר באמצעות הפניית תשומת לב וקשב – ריכוז. בנוסף יש הסבורים שאימון

המוח בשלבים מוקדים וברצף לאורך כל ההתבגרות והזקנה מסייע גם כן למנוע נסיגה משמעותית בזיכרון. הכוונה באימון המח היא לא לחזרה על דברים

שאנחנו כבר יודעים אלא למידה חדשה ( שפה חדשה, משחקי חשיבה חדשים, טכניקות חדשות, טכנולוגיות ועוד ועוד ומסוגים שונים )

4. לא לוותר על גירויים חברתיים בכל גיל ובכל מצב פיזי.

לאורך השנים ישנו צמצום מסוים ביצירת קשרים חברתיים חדשים והתנתקות מישנים. זה מתחיל ביצירת משפחה גרעינית שגורמת להתכנסות משפחתית

והזנחה של קשרים אחרים ( לעיתים אפילו של המשפחה המורחבת ) זה ממשיך ביציאה ממעגל העבודה שמאפשר קשרים מסוג זה ובמקביל יש גם ריחוק

מסוים מהילדים שיצרו חיים משלהם. אנשים שהפסיקו לשמר קשרים חברתיים כמו חוג חברים קבוע או לצרוך שירותים חברתיים כמו חוגים והרצאות וכדומה,

מתקשים בגיל המאוחר לצרוך שירותים המיועדים למבוגרים כמו מועדוני קשישים, מרכז יום וכדומה ואז הבדידות קשה מנשוא ומשפיעה גם על מצב הרוח וגם

על התפקוד הפיזי.

בתכנית ל"הזדקן בכבוד" ( www.slavgold.co.il 050-8557756 ) יצרו מענה גם למי שלא אוהבים/יכולים להשתתף בפעילות חברתית קבוצתית מחוץ

לבית בדמות ליווי רגשי ע"י עובד סוציאלי בבית הקשיש או איש שיח למפגש חברתי בבית הזקן או מחוצה לו.

5. חסכו לזקנה טובה יותר

פנסיה וביטוח סיעודי זה טוב, אבל האדם הוא מכלול של צרכים גם כשהוא נהיה סיעודי והפתרונות הטיפוליים/סיעודיים/רפואיים לא תמיד מספיקים. כדאי

לשמור גם חסכונות עבור כל אותם שירותים משלימים לגוף ולנפש כי לא את כל השירותים ניתן לקבל מהמדינה וישנן אופציות רבות להטבת איכות החיים

בזקנה בתשלום שניתן בעזרתם להקל על החיים ולשפר את איכות החיים.

6. שינוי תפיסת הזדקקות ותלות.

חשוב לעבוד על שינוי התפיסה ש "אני חייב לעשות הכל לבד ולא להסתמך על אף אחד " כבר בשלבים המוקדמים יחסית בהזדקנות. רבים מהאנשים

המבוגרים ( בעיקר אלו שהיו זקוקים ליותר שליטה בחייהם או שהיו רגילים לא לסמוך על אף אחד אחר ) דוגלים בתפיסת העולם שהם אמורים להסתדר לבד

ושלהיעזר באדם אחר זה לא אופציה טובה. כשהאנשים הללו הופכים להיות תלויים בזולת הם נמצאים במשבר עמוק שכן תלות בזולת בכל צורה שהי מנוגדת

לתפיסת העולם שלהם ולעיתים אפילו גורמת לדכדוך ודכאון. דווקא אנשים שרגילים להיעזר באנשים אחרים ( ולא בגלל חוסר יכולת אלא מפני שיש להם יכולת

או אופציה כזו ( כלכלית, משפחתית,  או אפילו בגלל התפיסה ש"מגיע לי" ), הנם בעלי יכולת הסתגלות טובה יותר לכשמגיע השלב שבו הם נאלצים להיעזר

בזולת בחיי היום יום.

כאשר האדם המבוגר בכל זאת מתקשה לקבל את העזרה והסיוע מהקרובים לו, ניתן לסייע לו ולהקל על הקושי באמצעות איש מקצוע כפי שמציעים בתוכנית

"להזדקן בכבוד" ולעבוד אתו על ההשלמה שבקבלת העזרה.